BBQ en blije darmen

Kooltjes? Check. Aluminiumfolie? Check. Vlees? Check. We weten precies wat we nodig hebben voor een barbecue, maar weet jij ook hoe je gezond barbecuet voor je darmen? Dit moet je weten over buikgriep. En: hoe tover je een gezonde barbecue op tafel waar zowel je smaakpapillen als darmen blij van worden?

Zo voorkom je buikgriep

Buiten koken en eten is een feest! Bij het minste, geringste zonnestraaltje rennen we richting de supermarkt voor kooltjes en ‘s avonds is de wijk bedolven onder bbq-rook. Het is de geur van de zomer!

Maar als je bedenkt dat elk jaar zo’n 700 duizend mensen ziek worden door het eten van besmet voedsel – en daardoor een voedselvergiftiging oplopen – is het geen overbodige luxe de barbecue-regels nog een keer op een rij te zetten. Het zou toch zonde zijn als jij binnen in bed ligt terwijl het lentezonnetje schijnt en je in de tuin kunt eten.

Ken de barbecue-regels

  1. Ga je barbecueën met vlees dat al in de vriezer lag? Laat het dan altijd ontdooien in de koelkast en nooit op het aanrecht.
  2. Als je vlees in kleine stukjes gaat snijden en aan de slag gaat met marinade, was dan eerst je handen met water en zeep. Inkoppertje? Jazeker. Maar toch nog een van de hygiëneregels die mensen standaard negeren.
  3. Gebruik altijd een aparte snijplank en mes bij rauw vlees en vis.
  4. Zorg dat de temperatuur van de koelkast tussen de vier en zeven graden ligt.
  5. Zet je vlees en vis na het marineren afgedekt in de koelkast.
  6. Laat ook je kruidenboter en salades zo lang mogelijk in de koelkast staan.
  7. Voorkom (kruis)besmetting. Leg geen rauw en gaar vlees op hetzelfde bord!
  8. Zet steeds kleine porties rauwe vis en vlees bij de barbecue en bewaar de rest in de koelkast.
  9. Zorg dat vlees helemaal gaar is, maar voorkom dat het zwart wordt.
  10. Wordt het lekker laat en sta je nog in het donker te barbecueën? Doe een extra lampje aan, want in het donker zie je echt niet meer of het vlees gaar is!
  11. Gooi restjes die overblijven en buiten de koelkast staan weg.

Voorkomen beter dan genezen

Jaarlijks worden zo’n 4,5 miljoen Nederlanders getroffen door buikgriep. Diarree, overgeven, buikpijn – alle buiktoestanden komen langs! Hoewel buikgriep meestal binnen twee dagen over is, kan het net een zetje in de verkeerde richting geven en bijvoorbeeld leiden tot uitdroging. Je kunt het dus altijd beter voorkomen dan genezen. Bij buikgriep door ongaar vlees, is dat helemaal het geval. Op niet goed gebakken vlees zitten vooral de salmonellabacterie en de campylobacter; allebei aanstichters van de buikgriep en de symptomen zijn vaak heftiger dan bij een buikgriep die ontstaat door andere bacteriën. Verwen je darmen tijdens de barbecue dus ook bijvoorbeeld met een lekkere salade, groente spiesen, een fruitbowl en een glas water.

Hoe voorkom je buikgriep?

Je weet nu hoe je gezond kunt barbecueën, maar wat kun je nog meer doen om je lichaam te helpen buikgriep buiten de deur te houden? Zo verklein je de kans op buikgriep:

  1. Was na elk wc-bezoek een minuut lang je handen met warm water en zeep.
  2. Gebruik (tijdelijk) papieren wegwerphanddoekjes.
  3. Trek door met de deksel op de wc-pot.
  4. Verhoog je weerstand: eet gezond, drink voldoende en beweeg.

Onbezorgd vakantie vieren?

Wapiti Probioticum-goed voor een evenwichtige darmflora